Geboortegegevens:
|
Overlijdensgegevens:
| · | 1656 - - - overleden - 27.04.1656 - Den Haag (Gemeente Den Haag) |
|
Naamsvarianten:
|
Web:
|
Afbeelding:
|
Signatuur:
| · | 1643 - - |
| · | 1645 - - |
| · | s.d. - - |
| · | s.d. - - |
| · | s.d. - - |
| · | s.d. - - |
| · | s.d. - - |
Meer informatie...
|
Professie:
|
Typering van het werk:
| · | schilderijen: vanaf omstr. 1620 tot omstr. 1656 beïnvloed door: E. (Esaias [I]) van de Velde onderwerp: gecomponeerde landschappen; gecomponeerde stadsgezichten; panorama's; riviergezichten; stadsgezichten; weidelandschappen stijl: realisme; coloristisch tot omstr. 1626; monochroom vanaf omstr. 1626 info: - de compositie is vaak opgebouwd uit verschillende elementen, die op zich wel natuurgetrouw weergaven kunnen zijn - het hoogtepunt van gezichten op Dordrecht en Nijmegen (een belangrijk deel van de productie) lag tussen 1641 en 1648 - in de latere werken gebruikte van Goyen een zeer beperkt kleurenpalet, waarin de bruine tinten overheersen (zo kon hij snel werken en een hoge productie halen) - van hem zijn een 40-tal strandgezichten bewaard gebleven |
|
Studiereizen:
|
Verblijf:
|
Had invloed op werk van:
|
Had invloed op:
|
Gebeurtenis:
| · | 1618 - - - Huwelijk - Leiden (Gemeente Leiden) Personen: - J. (Jan) van Goyen en A. (Annetge) Willemsdr - Datum: <*18.07.1618> - Kinderen: | · | Goyen, M. (Margaretha) van (klein)kinderen | | · | Goyen, M. (Maria) van |
- -Sources: - *Biographisch Woordenboek der Nederlanden VII 1862 ( (-> 327)) |
|
Schoonvader/-moeder van:
|
Opleiding:
|
Gaf les aan:
|
Lid van / ingeschreven bij:
|
Activiteiten (algemeen/overig):
| · | 1626 - - taxatie - taxatie van schilderijen van Arnout Elsevier J. (Jan) van Goyen en C. (Cornelis) Liefrinck. - (als) - taxateurs. - <*1626> |
|
Activiteiten (als bestuurder):
|
Objecten:
Meer informatie...
|
In collectie:
|
Presentaties (solo):
|
Presentaties (overig):
Meer informatie...
|
Annotatie(s):
| · | Een van de beroemdste en produktiefste landschapsschilders uit de Gouden Eeuw |
|
Bronnen:
Meer informatie...
|